Gå direkt till innehåll
Med oväntade associationer kring några välkända julbegrepp vill kampanjen väcka eftertanke kring situationen för våldsutsatta kvinnor.
Med oväntade associationer kring några välkända julbegrepp vill kampanjen väcka eftertanke kring situationen för våldsutsatta kvinnor.

Pressmeddelande -

​Mäns våld mot kvinnor tar inte julledigt

Kvinnorättsorganisation lyfter våld i hemmet under sin julkampanj

Kvinna till Kvinna tar hjälp av kommunikationsbyrån Madder för årets julkampanj. Under parollen ”Mäns våld mot kvinnor tar inte julledigt” sker lanseringen gentemot företag och senare under hösten även mot privatpersoner.

-  Vi hoppas att företag ska välja en julgåva som gör verklig skillnad. Därför riktar vi oss i annonser i SvD näringsliv just till dem. Privata givare kommer vi att nå både i print och digitalt hos magasin som har målgruppen kvinnor, säger Linda Kaplan, kampanjansvarig på Kvinna till Kvinna.

Organisationens kampanj är ett led i strategin att öka såväl företagsinsamlingen som den privata insamlingen. Enligt Frii (Frivilligorganisationernas insamlingsråd) ökar svenskarnas givande med fem procent årligen och sex av tio svenskar har skänkt pengar det senaste halvåret.

-  Det finns en stor potential för oss. Vi jobbar varje dag med att stoppa mäns våld mot kvinnor som är ett globalt problem. Därför väljer vi att i kampanjen fokusera på det våld som ofta drabbar kvinnor extra mycket under en stor helg som julen, vi tror att det engagerar, säger Kvinna till Kvinnas kommunikationschef Anna Åberg.

Med oväntade associationer kring några välkända julbegrepp vill kampanjen väcka eftertanke kring situationen för våldsutsatta kvinnor runt om i världen.

-  Vi har valt att samarbeta med Madder som är en normkritisk byrå. De förstår vårt perspektiv, säger Linda Kaplan.

Kampanjen lanseras 17 oktober mot företag och stora givare, och i ett senare skede även mot privat insamling.

Teamet har bestått av Madders Frida Färlin, kreativ chef, Emilie Bååth, projektledare, Lisa Licheri, copywriter Lina Forsgren, Art Director samt Kvinna till Kvinnas kampanjansvariga, Linda Kaplan, .

För mer information kontakta Anna-Carin Hall, pressansvarig 0733-609125 

Ämnen

Taggar


Kvinna till Kvinna stärker kvinnor i krig och konfliktdrabbade områden. Kvinna till Kvinna samarbetar med kvinnoorganisationer på Balkan, i Mellanöstern, södra Kaukasien, Liberia och Demokratiska Republiken Kongo. Kvinna till Kvinna fick Right Livelihood priset 2002 för sitt framgångsrika stöd till kvinnors freds- och försoningsarbete. Insamlingsstiftelsen Kvinna till Kvinna pg 90 18 00 - 3

Presskontakt

Anna-Carin Hall

Anna-Carin Hall

Presskontakt Pressansvarig 0733-609125

En av världens främsta kvinnorättsorganisationer

Kvinna till Kvinna stärker kvinnor i krig och konfliktdrabbade områden. Kvinna till Kvinna samarbetar med kvinnoorganisationer på Balkan, i Mellanöstern, södra Kaukasien, Liberia, Rwanda och Demokratiska Republiken Kongo. Kvinna till Kvinna fick Right Livelihoodpriset 2002 för sitt framgångsrika stöd till kvinnors freds- och försoningsarbete.